...
Jotun utvikler og tester nytt spann i resirkulert plast
Emballasjesjef Ole Anton Bakke forteller at et nytt manlingsspann laget av resirkulert plast er under uttesting.
Lars Brede Johansen, utviklingssjef i Grønt Punkt Norge, presenterte Plastløftet.
- Vi har startet reisen men har langt igjen, forteller Bård Bringsrud Svensen i Orkla
Sigrid Bugge Opheim i Unilever forteller at all emballasje skal kunne gjenvinnes og gjenbrukes innen 2025.
Sixpack-løsningen der boksene er limt sammen fjerner bruk av plastomslag. - Men salget av Carlsberg har gått ned, forteller Nicolay Brusgaard i Ringnes

Ole Anton Bakke, Emballasjesjef i Jotun, forteller at Jotun gjør forsøk med malingsspann laget av resirkulert plast, i samarbeid med Norner.

- Før produktet kan lanseres i butikk skal vi teste aldring, mekanisk styrke og at maling kan lagres over lang tid, sier Ole Anton Bakke. Han var en av innlederne da Grønt Punkt Norge lanserte sin nysatsing Plastløftet 15. januar.

Fant leverandøren på messe
Bakke forteller at han som deltaker i arbeidsgruppen Design for gjenvinning deltok på messen European Plastic Recycling Show i Amsterdam. 

Der ble han kjent med De Paauw, som leverer plasten som brukes i malingsspannet som er under utvikling.

- Vi planlegger nå et besøk hos De Paauw, forteller Ole Anton Bakke, som benytter Emballator Lagan Plast som leverandør og Norner som samarbeidspartner.

- Det er viktig å sikre stabil og god kvalitet, sier han.

Er en av deltakerne i Plastløftet
Plastløftet er et nytt initiativ fra Grønt Punkt Norge der de oppfordrer sine medlemmer til å sette ambisiøse mål om å bruke resirkulert plast i produkter og emballasje. De oppfordrer også til å unngå bruk av unødvendig plast og til å designe for gjenvinning.

- Det er en lang vei å gå, så ta sjansen og sikt høyt. Målet er ikke juridisk bindende, kun noe å strekke seg etter, sa utvikler Lars Brede Johansen under arrangementet.

Grønt Punkt Norge skal arrangere tre årlige samlinger om emballasje og miljø, fagdag om avfallsforebygging og en workshop.

Ambisiøse mål i Orkla
Orkla Home and Personal Care er blant de bedriftene som har satt seg ambisiøse mål om at 100 prosent av plastproduktene skal lages av fornybare eller resirkulert råvarer, og at 100 prosent av emballasjen skal være resirkulerbar innen 2025.

- Vi har startet reisen men har langt igjen, forteller Bård Bringsrud Svensen.

Som leverandør av vaske- og rengjøringsmidler slipper de å forholde seg til regelverket om matkontaktmaterialer, men det er utfordringer knyttet til pakking av vaskemidler også.

- Vi har begynt å pakke OMO Color i resirkulert plast, man kan se at flasken har en litt annen hvitfarge. På Define har vi tatt i brukt plasttuber som er mer bærekraftige, og Klar-flaskene som ble lansert i fjor, er laget av 100 prosent resirkulert plast.

Utfordringer med resirkulert plast
Erfaring med resirkulert plast er at Orkla har måttet gå lenger ut i verdikjeden ved å henvende seg direkte til råvareleverandører. Et minus er at resirkulerte råvarer gir høyere kostnader.

- Vi opplever også at tilgangen på materialer er begrenset og kvaliteten varierende. Vi har hatt tilfeller med mikrohull i emballasjen, og disse kan ikke oppdages før flaskene er fylt. Vi tror nå at vi har funnet kilden og løst problemet. 

Bård Bringsrud Svensen sier at samarbeid i verdikjeden og økt forskning og utvikling må til.
Unilever har like ambisiøse mål, og Sigrid Bugge Opheim forteller at all emballasje skal kunne gjenvinnes og gjenbrukes innen 2025.

 – Vi skal også redusere plastforbruket vårt med 15 prosent i Europa innen 2025, og emballasje til rengjøringsmidler skal lages av PCR (husholdningsplast), forteller hun.

Unilever oppfordrer forbrukerne til å velge produkter som er laget av resirkulert og resirkulerbar PE.

Snap-pack fjerner plast men selger mindre
Det gjør også Ringnes, som har fått mye skryt for sin nye sixpack der boksene er satt sammen med limpunkter i stedet for plastomslag. Løsningen gir 17 tonn spart plast, bare for Carlsberg.

Men det et problem: - Folk skjønner ikke emballasjen og syns den er vanskelig. Folk velger heller den tradisjonelle sixpacken som står ved siden av. Det innebærer at salget har gått ned, forteller Nikalay Brusgaard i Ringnes.

- Plastomslaget på sekspakninger er en type plast som fort kan ende i naturen, når folk tar med seg øl i parken og på strendene. Derfor er det synd at salget av Carlsberg har gått ned med den nye løsningen. 

Tror fortsatt på plast til sin bruk
Ringnes bruker ganske mye plast, for eksempel til strekkfilming av paller. Denne plasten tar de selv med tilbake og har dermed full kontroll på at den gjenvinnes som den skal. De skal også i gang med å bruke mindre plast i PET-flaskene.

De sammenlimte boksene som finnes i butikkene i Norge er produsert i Polen, da Ringnes ikke har investert i Snap-pack-linje i Norge enda. Det er nemlig ikke så lenge siden Ringnes investerte i nye plastlinjer på Gjelleråsen.

- Men jeg håper Snap-pack er fremtidens emballasje, sier Brusgaard.

Vinleverandøren Interbrands har også gjort en innsats ved å skifte ut plasthåndtakene på bag-in-box. Men i motsetning til Ringnes har de opplevd et oppsving i salget og ser ikke bort fra at det skyldes økt oppmerksomhet.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2019-01-16

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
design for gjenvinning PET-flaske plastemballasje plastflaske Plastløftet Plastspann resirkulerbar resirkulert plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC