Mange forbrukerpakninger inneholder for det meste luft
I denne salgspakningen for «Oreo-kjeks» fra Mondelez er det god plass til mye mer innhold.
Produktet «Lieblingsgriessbrei» - en klassisk grøtrett fra Mondamin – var den verste av dem alle: Rundt 83 prosent av pakningen er tom. Ved en pakningshøyde på 18 centimeter ugjorde emballasjen selv nesten 15 cm.
«Risotto Milanese» fra produsenten Riso Scotti» kom på andreplassen blant verstingene: Faktisk er 81 prosent av forbrukerpakningen tom.
Emballasjen for 27 stk. «Finish Powerball All in 1 Citrus» fra Reckitt Benckiser tok tredjeplassen: 74 prosent av pakningen – rundt tre firedeler – er tom.
I salgsemballasjen for produktet «High Protein Chips» fra Lowcab er det plass til den dobbelte mengden innhold. 
En boks som nesten er tom før man åpner den: Næringspulveret «Daily Reds» for smoothies eller saft er pakket i luft – rundt 70 prosent av pakningen inneholder null og niks.
Denne «Bounty Coconut Hot Chocolade» kan man også kalle for en jukser: Pakningen er oppblåst med gass og tar seg praktfullt ut. Overraskelsen kommer når man åpner den: 65 prosent av emballasjen er tom.
Flasken for oppvaskmidlet «Lenor» er ikke fylt helt opp. Mer enn 8 centimeter er tom.

Mange forbrukerpakninger i supermarkedenes hyller inneholder alt for lite produkt og desto mer luft, viser en tysk undersøkelse. 

Tilsvarende stor blir avfallsmengden, som hoper seg opp i hjemmene.

Chips, godterier og vaskemidler: Mange forbrukerpakninger inneholder mer luft enn produkt. En undersøkelse i regi av Verbraucherzentrale Hamburg (VZHH) konkluderer med at salgsemballasjen ofte gir et falskt inntrykk av mengden i den. 

Emballasjen inneholder mye mer luft enn en skulle tro. VZHH har satt 14 kjente kontinentale forbruksvarer i fokus ved hjelp av røntgenteknikk. Undersøkelsen konkluderte med at emballasjen uten innhold i gjennomsnitt utgjorde 59 prosent og den aktuelle produktmengden bare 41 prosent. 

Hvor mye innhold det er i de enkelte undersøkte pakningene ser du på de utvalgte illustrasjonsbildene. Du kan se hele undersøkelsen fra den tyske siden her.

Hvorfor er det slik?
Så kan man spørre: - Hvorfor er så mange salgsemballasjer nesten tomme? Til nettavisen «20 Minuten» uttaler direktøren i Det Sveitsiske Emballasjeinstituttet SVI, Stephan Bitterlin: 

- Det har ofte med påfyllingsprosessen å gjøre. Pakninger med innhold som pulver, korn eller vasketabletter kan man ikke fylle til randen fordi de utvikler for mye støv, eller også skum ved likvide produkter. 

- I slike tilfeller må salgsemballasjen ofte være litt større enn det egentlige nettovolumet, for under transport blir innholdet ristet og skaket, og derved synker det opprinnelige innholdet betydelig. Slik oppstår det ofte mer plass enn opprinnelig ment.

- Allikevel er det ofte slik at emballasjedesigneren designer salgspakningen større enn nødvendig av markedsføringsårsaker, innrømmer han.  

- Slik blir det mer plass til design, branding og tekst i tillegg til de påbudte produktopplysningene, og slik vekker man også mer oppmerksomhet i butikkhyllene. 

- Prinsipielt er et tomvolum på 10 til 15 prosent akseptabelt. Men hvis inntil 80 prosent av salgsemballasjen er tom, kan man begynne å snakke om juks, mener Bitterlin. 

I Sveits fins det ingen lov som bestemmer hvor stor salgsemballasjen skal være i forhold til produktvolumet.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2018-12-04

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC