En av ti netthandelskunder mottar ødelagte produkter
Stadig flere handler julegaver på nett under Black Friday. Men mange av varene blir skadet under transporten. Årsaken er at emballasjen ikke alltid er tilpasset den ekstra belastningen levering hjem til forbrukere innebærer, med opptil 50 berøringspunkter. Det er 40 flere enn i tradisjonell handel.

Ifølge DS Smtih blir en av ti netthandelskunder skuffet over å motta og måtte returnere ødelagte varer. Netthandelen taper 648 millioner pund på refundering i UK.

Under Black Friday ble det i Storbritannia brukt 8,1 milliarder pund på netthandel, og DS Smith hevder at 8 prosent av varene blir skadet under transport. En tredel av produktene vil være i så elendig forfatning at de ikke kan brukes.

Mange handler julegaver på nett
To tredeler av alle netthandelskunder på Black Friday benyttet anledningen til å handle julegaver. Det betyr at mange vil bli skuffet over det de pakker ut på juleaften.

10 prosent av de ødelagte produktene er leker, og det betyr at mange barn vil bli berørt.

Selv om mange blir både skuffet og frustrerte over ødelagte produkter, vil en av fire la være å be om refundering. Mange syns det er for mye styr eller at skaden ikke er alvorlig nok. En tredel opplever dessuten av krav om refundering blir avslått eller forsinket.

Forbrukerne mener at skadene skyldes transportørene eller feil størrelse på emballasjen.

50 berøringspunkter stiller større krav til emballasjen
- Reisen fra netthandelsselskapet til forbrukerens dør har inntil 50 berøringspunkter. Det er 40 flere enn for vanlige butikker, så det er ekstra viktig at emballasjen beskytter produktet gjennom hele reisen, sier Greg Dawson, Director of Corporate Affairs i DS Smith.

Han sier at de økonomiske og følelsesmessige kostnadene ved å motta ødelagte produkter er betydelig, spesielt under en høytid. 

– Leverandørene må kunne garantere at produktene er hele når de ankommer kundene.  Ved å bruke innovativ teknologi som kan simulere leveringsreisen, som DS Smiths DISCS, kan emballasjen optimeres så den motstår alle belastningene mellom leverandør og kunde.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2018-12-03

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
emballasjedesign emballasjeoptimering netthandel Optimering

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC