Vinnere av konkurransen Pentawards 2018 er kåret
Platinaprisen for Best-in-show gikk til Multi Limited Edition designet av italienske Auge Design.
Platinum-prisen for drikkevarer gikk til Goucui Wudu-flasken designet av det kinesiske byrået Shenzhen Lingyun Creative Packaging Design.
Platinum – Best of food gikk til japanske Shirokuma no Okome fra Frame Inc.
Bloomdale Eyewear følger ikke de typiske merkevarekodene skapt av Studio Kliuf.
Diptyque Hourglass 2.0-serien fra Servaire & CO skaper et løfte om en dialog mellom hjem, parfyme og tid, mener juryen.
Gatuna fra det spanske byrået The Bold Studio er laget for å skille seg ut i markedet for kattemat.
Panda sigarett-emballasje er designet for å advare folk mot skadene ved å røyke. Når sigarettene tas ut en og en, trer hodeskallen fram fra baksiden.

Juryen i prestisjefylte Pentawards har kåret vinnerne i 2018. Diamantprisen for best in show gikk til Multi Limited Edition designet av italienske Auge Design.

En begrenset serie med tradisjonelle italienske tomatbaserte ingredienser presenteres i et intrikat system med symboler som danner et gjennomgående mønster.

Med utgangspunkt i det originale formatet har serien fått et glamorøst luksuspreg med gullfolie som kontrast til overflater i sølv og elfenben. Denne emballasjen blir nå innlemmet i en eksklusiv «klubb» blant en av 13 vinnere av Best of the Show - Diamond Pentaward siden begynnelsen.

Platinum-prisen for drikkevarer gikk til Goucui Wudu-flasken designet av det kinesiske byrået Shenzhen Lingyun Creative Packaging Design. Emballasjen leverer et budskap gjennom fravær av beskrivelse, ifølge juryen som beskriver finishen som djerv, frisk, ren, detaljert og rik.

Platinum – Best of food gikk til japanske Shirokuma no Okome fra Frame Inc. Oppgaven var å bygge en bro mellom det japanske risselskapet og merkevaren Polar Bear. Resultatet ble varme illustrasjoner som viser produktets mykhet.

Designen løfter merkevaren til et nytt nivå bort fra konkurrentene gjennom å appellere til forbrukernes følelser, mener juryen.

Platinum winner – best of body
Bloomdale Eyewear følger ikke de typiske merkevarekodene skapt av Studio Kliuf. I stedet for å benytte fotografi, slik det fleste merker gjør for å promotere briller, ble de rådet til å velge en annen vei. En serie med ikonportretter ble laget for å understrekke varemerkets særpreg.

Platinum winner- best of luxury
Diptyque Hourglass 2.0-serien fra Servaire & CO skaper et løfte om en dialog mellom hjem, parfyme og tid, mener juryen. Den timeglassformede emballasjen har en silhuett og et unikt glassbelegg som skiller de seks forskjellige luktene.

Platinum – best i andre markeder
Gatuna fra det spanske byrået The Bold Studio er laget for å skille seg ut i markedet for kattemat. Produktet selges i dyrebutikker i Spania, og hensikten var å skape en forbindelse med forbrukeren slik at produktet foretrekkes.

NXT-GEN vinner – beste studentkonsept
Panda sigarett-emballasje er designet for å advare folk mot skadene ved å røyke. Før den åpnes viser den et komplett bilde av en panda. Når sigarettene tas ut en og en, trer hodeskallen fram fra baksiden. Hensikten er å advare barn og unge mot å begynne å røyke.

Prisutdelingen for årets vinnere fant sted i Guggenheim Museum i New York 6. september. 
Pentawards 2019 er åpen for påmelding fra 25. februar til 12. april. Prisutdelingen vil da være i London.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2018-09-12

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
designkonkurranse emballasjedesign Pentawards

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC