Dansk dagligvarekjede slår fast at plastposepant virker
Den danske dagligvarekjeden Netto har redusert salget av plastbæreposer ved å innføre pant på dem.

Den danske dagligvarekjeden Netto tester pant på plastbæreposer. De første resultatene viser at tiltaket fører til å posene brukes flere ganger. Salget av nye poser går ned. 

Det er ikke vanlig at butikkjeder gleder seg over synkende salg, men for Netto er det slik. Etter å ha testet pant på plastbæreposer i to måneder, kan de slå fast at posene nå brukes flere ganger. Salget av plastposer har samtidig gått ned med 10 prosent, og det var hele hensikten.

Nedgang i salget av plastbæreposer
- Vi ser en markant nedgang i salget av plastposer, noe som er gledelig, sier Michael Løve, direktør i Netto til Packmarkedet. – Det indikerer at forbrukerne i enda høyere grad gjenbruker posene de kjøper hos oss.

Nedgangen i salget av plastposer skjer samtidig som omsetningen i butikken er som før. Michael Løve sier at panten skal sikre økt gjenvinning og gjenbruk, og mener at testen viser at forbrukerne støtter tanken.

Testen som startet 16. april skjer i samarbeid med WWF verdensnaturfondet og omfatter alle Netto-butikker i Fyn. Fra fjerde juni er også Bornholm omfattet. Brukte poser som leveres i butikkene gir kundene 1 krone i pant.

Posene som innleveres blir levert til gjenvinning. For poser som ikke leveres inn, går pantoverskuddet til WWF.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2018-06-19

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
bærepose pant plastbæreposer

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC