SINTEF-forskere vil realisere hyperloop i Norge
Forskere i SINTEF tror at hyperlink kan realiseres i Norge og har søkt om midler for å lage et smidig regelverk.
SINTEF har søkt midler fra H2020 til å lage regelverk. - Får vi midler er vi klare til å innta førersetet i hyperloop-utviklingen, sier Thor Myklebust.

I en hyperloop kan varer og mennesker transporteres gjennom rør i en hastgihet på 1200 km/t. SINTEF-forskere vil realisere konseptet i Norge.

– I Norge er vi eksperter på rørteknologi, fordi vi har en innovativ olje- og gassindustri som har jobbet tett med forskningsmiljøene. Det er et kjempefortrinn i hyperloop-sammenheng, sier Thor Myklebust i en artikkel på SINTEFs nettsider.

Kan bygges på rørteknologi fra sokkelen
Myklebust er seniorforsker, forretningsutvikler og hyperloop-entusiast i SINTEF, og var nylig på besøk hos Virgin Hyperloop-One i USA for å ta teknologien i øyensyn sammen med et knippe forskerkolleger.

– På norsk sokkel har vi faktisk dobbelt så mange meter med rør, som det er jernbanespor i Norge. Og disse har vi klart å både lage og deretter legge, drifte og vedlikeholde på et ugjestmildt og krevende sted – nemlig bunnen av havet, utdyper han.

I tillegg har vi, ulikt mange andre land, en svært god dialog mellom kunnskapsmiljøene og beslutningstakerne.

– Nå har SINTEF søkt om forskningsmidler til å utvikle et regelverk for hyperloop gjennom EU-programmet Horizon 2020. Får vi midler er vi klare til å innta førersetet i hyperloop-utviklingen, sier Myklebust.

Svever i 1200 km/t
Teknologien baserer seg på magnetisk levitasjon; at et objekt svever mellom to magnetiske poler. Dermed kan det fraktes helt friksjonsfritt inne i rør i hele 1200 km/t, noe som kan virke mer science-fiction enn det egentlig er.

– Teknologien er både billig og bra, og er i bruk allerede, som for eksempel i heissystemer, opplyser Myklebust.

Nå går utviklingen til større formater lynraskt. Det gjør at det haster med å få på plass et internasjonalt regelverk for utbyggingen. 

Trenger smart regelverk og smidige standarder
Myklebust trekker igjen fram jernbanen og tilblivelsen av jernbanenettverket som eksempel.: Alle ville i sin tid bygge nyvinningen jernbane, og alle bygde etter sitt system.

Dette resulterte i ulike sporbredder. Når svenske tog skal inn i Finland og omvendt, må togene fremdeles i dag utstyres med avansert system som flytter sporbredden til hjulene.

–Skal vi lykkes med å realisere ideen i praksis, må vi være raske med å få på plass smarte regelverk og smidige standarder. Et praktisk rettet hyperloop-konsept som alle potensielle aktører kan enes om, understreker Myklebust.


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2018-05-15

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
forskning frakt hyperlink Transport

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC