Orkla fikk framgang men mindre enn forventet
- Plassering av påsken, kald vinter og bortfall av Wrigley ga negativ påvirkning på resultatet, sier Peter A Ruzicka.

Orklas merkevarevirksomhet nådde i 1. kvartal 2018 en omsetning på 9,5 milliarder kroner. Det tilsvarer en omsetningsvekst på 7,5 prosent.

 Den organiske veksten var i samme periode på 0,1 prosent. Merkevarevirksomhetens driftsresultat økte med 2,3 prosent til 942 millioner kroner. Fremgangen skyldes hovedsakelig kjøp av selskaper og positive valutaomregningseffekter. 

Organisk vekst og fremgang
- Orklas merkevarevirksomhet leverte organisk vekst og fremgang i driftsresultatet i 1. kvartal 2018. Jeg er spesielt glad for at et av våre største selskaper, Orkla Foods Sverige, leverer god organisk vekst, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

- Det er også gledelig å se at vi klarer å opprettholde salgsveksten i Finland, Baltikum og Sentral-Europa, samt i Confectionery & Snacks Sverige. I tillegg fortsetter vi å levere på forbedringsprosjektene våre. 

Ruzicka påpeker likevel flere forhold som førte til at kvartalet endte under forventning; 

- Påskens plassering bidro til færre salgsdager i de skandinaviske landene, en kald vinter bidro til svakere salg av iskremingredienser og malerverktøy, samt at bortfall av distribusjonsavtalen i Orkla Confectionery & Snacks (Wrigley) har hatt en negativ påvirkning på resultatet.

Oppkjøp i Sverige og Danmark
I første kvartal gjennomførte Orkla kjøpet av svenske Health and Sports Nutrition Group som er strategisk viktig for satsing innen både digitalt salg og helse. Orkla har også i kvartalet gjennomført kjøpet av danske Struer Brød, som produserer frokostblandinger. 

Dessuten har Orkla investert i den danske pizzarestaurant-kjeden Gorm's.

Resultat fra tilknyttede selskaper endte på 86 millioner kroner, mot tilsvarende 173 millioner kroner i 1. kvartal 2017. Meget svake markeder for skipsbygging, samt kraftig økning i råvarepriser påvirket Jotun negativt. 

Hydro Power økte driftsresultatet med 9 prosent, til 59 millioner kroner. Økningen skyldtes i hovedsak høyere kraftpriser enn i samme kvartal i fjor, mens produksjonen ble en del lavere.  
Orklas resultat før skatt endte på 886 mill. kroner, mot tilsvarende 983 mill. kroner i samme periode i 2017. 


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2018-04-26

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.



HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC