Digitaltrykk på 1 million ulike flasker med ny metode
Digital trykking gir muligheter for en tilpasset, direkte markedsføring som tidligere var utenkelig
«Baltais» proteinyoghurt med 16 signerte bilder av Latvias spillere under Europamesterskapet i basketball.

For første gang er det skapt en unik design for et populært produkt i Baltikum, nemlig produktdesign for yoghurt-cocktailen Shake.

Designet er utviklet av Immer Digital i Latvia, ved hjelp av HPs nyeste trykk-teknologi – HP Indigo Digital Printing.

- Denne produktdesignen er en innovasjon ikke bare i det Baltiske marked, men i Europa som helhet, sier sjef for Immer-gruppen, Irina Miroshnik.

- Coca-Cola og Nutella har hatt lignende kampanjer, med oppsiktsvekkende resultater. En tredel av vårt planlagte produksjonsvolum for de første to månedene er solgt i løpet av tre uker. Dette gjør at vi forventer betydelig større salgsvolum totalt sett.

Effektive produksjonsmetoder
Digital trykk øker i bruk verden over.  Effektive produksjonsmetoder gjør produsentene i stand til å reagere raskt på endringer i markedet og tilpasse seg kundenes ønsker. Produktene kan også leveres direkte i butikk i løpet av få dager, noe som reduserer behovet for lagerkapasitet. 

Teknologien kan dessuten benyttes til å skape uendelig mange designalternativ, ved å endre variabler, plassering og rotasjon.

Programvaren MOSAIC bruker en spesiell algoritme for å generere unike innpakningsdesign i hundretusener ulike varianter. Den var nylig brukt i en kampanje for yoghurtprodusenten Tukuma Piens for en serie av fire ulike yoghurter i ulike farger.

Innpakning og design fungerer som en kommunikasjonskanal ved å hjelpe kunden med å differensiere et produkt fra konkurrentenes. I tillegg kan produktet skreddersys, rettet mot utvalgte kundegrupper. Digital trykking gir derfor muligheter for en tilpasset, direkte markedsføring som tidligere var utenkelig.

Utfordring for leverandørene
Tukuma Piens har lansert et annet alternativ for individuell markedsføring, ved å koble seg opp mot Latvias populære mannlige basketballag.

I tillegg til varer med den opprinnelige logoen, hadde kundene muligheten til å kjøpe «Baltais» proteinyoghurt med 16 signerte bilder av spillerne under Europamesterskapet i basketball.

- Verden har endret seg dramatisk det siste tiåret, og det krever langt mer av merkevarer for at de skal respondere raskt på kunders forbrukeratferd, sier Alon Bar-Shany, sjef for HPs Indigo Divisjon.

- Dette er en utfordring for utskriftsleverandører, men de som tar utfordringen, er i rask vekst. Vi samarbeider med Immer Digital, og dette selskapet har det som skal til for å vokse i dagens marked. Vi er veldig begeistret for å være del av våre kunders arbeid, og spesielt en velsmurt produksjon.

Første i Nord-Europa
Immer Digital er et av få firmaer i verden, og det første i Nord-Europa, som har tatt i bruk “HP Indigo 20.000” for produksjon av fleksibelt innpakningsmateriale. HP Indigo 20.000 er også et 100 prosent sikkert alternativ for produktinnpakning og for kontakt med mat – malingen er vannbasert og miljøvennlig.

Dette gjør det også mulig å øke den potensielle lagringstiden og unngå bruk av ikke-resirkulerbar aluminium. «HP Indigo 20.000» er regnet som både kostnad- og ressurseffektivt med lav miljøpåvirkning.

Les mer: www.immer.group


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2017-11-07

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
digital digitaltrykk

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC