...
Forbrukerne tror ikke ferdigmaten er like sunn
Bent Høie og Peter A. Ruzicka var til stede da resultatene fra Orkla Matbarometer ble presentert.

8 av 10 norske forbrukere mener det er greit å bruke ferdigmat og halvfabrikata, men tror ikke det er like sunt som hjemmelaget mat. Mest skeptiske er kvinner.

Norske forbrukere er mer positive til å bruke ferdigmat eller halvfabrikata enn forbrukere i Norden for øvrig. Mest skeptiske er svenskene.

Norske kvinner er mest negative
Det er likevel en oppfatning også blant norske forbrukere at industriprodusert mat inneholder mer sukker, dårlige råvarer og mye kunstige tilsetningsstoffer, sammenlignet med hjemmelaget mat.

Mest negative er kvinner, som er de som har størst innflytelse på hva familien spiser, og som lager flest hverdagsmiddager her i landet.

Dette fremkommer i en ny nordisk kostholdsundersøkelse gjennomført av Kantar TNS på vegne av Orkla. Undersøkelsen er gjennomført blant landsrepresentative utvalg i Norge, Sverige, Danmark og Finland. 

Orkla vil øke kunnskapen om mat
- Resultatene fra Orkla Matbarometer, som vi har kalt undersøkelsen, gir oss viktig innsikt og viser at mytene om industriprodusert mat lever i beste velgående, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla.

- Som en av de største aktørene i det nordiske matmarkedet har vi et ansvar for å øke kunnskapen om maten vi spiser og samtidig muliggjøre en bedre folkehelse ved å tilby sunnere matvarer som smaker godt, og som utgjør en viktig del av folks daglige kosthold.

Orkla Matbarometer viser at norske forbrukere i mindre grad enn svenskene har endret sitt kosthold i sunnere retning. Her i landet er vi også mer opptatt enn våre nordiske naboer av at matindustrien må ta et ansvar.

Norske forbrukere er for øvrig de som har størst tiltro til helsemyndighetenes kostholdsråd. 

Samarbeid har gitt resultater
- Et gledelig funn fra Orkla Matbarometer er at norske forbrukere har fått med seg at det har blitt jobbet med både saltreduksjon og palmeoljefrie matvarer, sier Ruzicka.

- Her har vi gjort en betydelig innsats i samarbeid med nettopp myndighetene og matbransjen. Samtidig har vi mye å jobbe med også fremover for å tilby enda bedre og sunnere mat.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie er glad for det gode samarbeidet mellom myndighetene og næringslivet i Norge.

- Samarbeidet i Næringslivsgruppen på matområdet har allerede gitt resultater, og vi har god effekt uten påbud og forbud. Næringen ser at dette også er i tråd med hva forbrukerne ønsker. Orkla Matbarometer viser at næringen og myndighetene har en felles interesse i å jobbe videre sammen.

- Slik kan vi gjøre ferdigmaten sunnere og til et godt valg i hverdagen, sier Høie.

Orkla Matbarometer vil bli gjennomført årlig i Norge, Sverige, Danmark og Finland. 


PER ØYVIND NORDBERG

Editor - Norway
PER ØYVIND NORDBERG
per@packnews.com

Publisert: 2017-01-13

NØKKELORD (OBS! Klikk på et nøkkelord for å se flere artikler om samme tema)
ferdigmat Forbrukeratferd forbrukerfokus

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


HVEM LEVERER HVA
HVEM LEVERER HVA
Leverandørguide på nett og papir
FØLG OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Finn emballasjebransjens viktigste messer og arrangementer
FØLG OSS PÅ FACEBOOK
RPC