Design & Produktnytt

Vekst i vest med A&IP


AIPIA tror at kommersiell utvikling av smart emballasje vil vitalisere økonomien i vesten.

Annonse

Det første møtet i Active and Intelligent Packaging Industry Association (AIPIA) om aktiv og intelligent emballasje (A&IP) blir arrangert i forbindelse med Tokyo Pack 1.-3. oktober.


Stimulerer til vekst

Kommersiell utvikling av A&IP i vesten vil være nøkkeltema for møtet i AIPIA, som tror at aktiv og intelligent emballasje vil stimulere økonomisk vekst i EU og USA spesielt.

Direktøren i organisasjonen, Eef de Ferrante mener at tiden er moden.

- Det er flott å sende en delegasjon til Tokyo Pack. Japanerne har brukt aktiv og intelligent emballasje i mange år. De vil kunne lære oss hvordan man kan implementere teknologien og gjøre den populær.


Eef de Ferrante tror bruk av aktiv og intelligent emballasje vil øke.

Ny dimensjon

- På denne måten håper vi å få fart på implementeringen i vestlige markeder. Det kan også være mulig å finne nye partnere her. Messen er en flott anledning til å se A&IP i bruk med egne øyne, samt å møte selskapene som har faktisk har ”gjort det”, fortsetter Ferrante.

- Intelligent emballasje vil tilføre en ny dimensjon når det gjelder å markedsføre produkter, binde kundene til lojalitetsprogrammer og avdekke nye kjøpemønstre.

- Den økte sikkerheten som aktiv og intelligent emballasje tilfører, vil garantere kvalitet og sporbarhet. Mobilhandel og automatisk betaling er allerede i ferd med å ta av, og NFC-aktivert (Near Field Communication) emballasje vil bare forsterke veksten, sier Ferrante.


På messen og i butikkene vil man kunne se og ta på aktiv og intelligent emballasje.

Turer i Tokyos butikker

I løpet av kongressen vil AIPIA organisere turer for å vise hvordan lokale dagligvarebutikker, apoteker og japanske forbrukere utnytter aktiv og intelligent emballasje og hvor tilgjengelig og akseptert teknologien har blitt.

Kongressen varer i tre dager fra 1. til 3. oktober og starter med en orientering der medlemmer og delegater kan identifisere de mest interessante områdene i Tokyos detaljhandel og på messen.

- Kongressen og turen blir den første muligheten til å samle våre medlemmer i et innovativt forretningsmiljø og etablerer veien videre for AIPIA, fortsetter de Ferrante.


Eget seminar

- Vi vil organisere en tur til butikker som bruker A&IP og et seminar der forretningsmodeller for teknologien kan diskuteres. Det blir også rikelig med muligheter for nettverksbygging med andre medlemmer og A&IP-eksperter.

EP Resources i Singapore skal assistere AIPIA med å organisere kongressprogrammet. CEO Stuart Hoggard i EP har gjort grundige studier i det japanske emballasjemarkedet og snakket om temaet på mange internasjonale konferanser og publisert tre industrirapporter om landet.

Mer informasjon om konferansen finner du her


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Design & Produktnytt

Designet emballasjen selv

16.09.14 - kl 13:48 Tine opplevde at yoghurt-salget økte da de bestemte seg for å designe emballasjen på sin 8-pak sesongyoghurt selv.

Som blekk i vann

26.06.14 - kl 13:46 To gründere fra Nittedal har utviklet drikken Ink, hvor vitaminer slippes ut i vannet når man trykker på en knapp på toppen av flasken.

Får ny design

03.06.14 - kl 11:27 Vinklassikere får nå en moderne innpakning som gjenspeiler den nye årgangen.

Kart

Se større kart »

Viktigste saker nå

Metsä på Youtube

Metsä Board lanserer video om liner for emballasjer. Videoen viser den hvite bølgepappemballasjens livssyklus.

Nesten som glass

Milliken kommer til å vise fram sine Ultra Clear PP termoformingsløsninger ved Emballasje 2014.

Designet emballasjen selv

Tine opplevde at yoghurt-salget økte da de bestemte seg for å designe emballasjen på sin 8-pak sesongyoghurt selv.

Mottok Spesialitet-merket

Lokalprodusert mat blir stadig mer populært i Norge. Under årets Matstreif ble noen utvalgte norske matspesialiteter hedret med Spesialitet-merket.

Siste kommentarer