Design & Produktnytt

Vekst i vest med A&IP


AIPIA tror at kommersiell utvikling av smart emballasje vil vitalisere økonomien i vesten.

Annonse

Det første møtet i Active and Intelligent Packaging Industry Association (AIPIA) om aktiv og intelligent emballasje (A&IP) blir arrangert i forbindelse med Tokyo Pack 1.-3. oktober.


Stimulerer til vekst

Kommersiell utvikling av A&IP i vesten vil være nøkkeltema for møtet i AIPIA, som tror at aktiv og intelligent emballasje vil stimulere økonomisk vekst i EU og USA spesielt.

Direktøren i organisasjonen, Eef de Ferrante mener at tiden er moden.

- Det er flott å sende en delegasjon til Tokyo Pack. Japanerne har brukt aktiv og intelligent emballasje i mange år. De vil kunne lære oss hvordan man kan implementere teknologien og gjøre den populær.


Eef de Ferrante tror bruk av aktiv og intelligent emballasje vil øke.

Ny dimensjon

- På denne måten håper vi å få fart på implementeringen i vestlige markeder. Det kan også være mulig å finne nye partnere her. Messen er en flott anledning til å se A&IP i bruk med egne øyne, samt å møte selskapene som har faktisk har ”gjort det”, fortsetter Ferrante.

- Intelligent emballasje vil tilføre en ny dimensjon når det gjelder å markedsføre produkter, binde kundene til lojalitetsprogrammer og avdekke nye kjøpemønstre.

- Den økte sikkerheten som aktiv og intelligent emballasje tilfører, vil garantere kvalitet og sporbarhet. Mobilhandel og automatisk betaling er allerede i ferd med å ta av, og NFC-aktivert (Near Field Communication) emballasje vil bare forsterke veksten, sier Ferrante.


På messen og i butikkene vil man kunne se og ta på aktiv og intelligent emballasje.

Turer i Tokyos butikker

I løpet av kongressen vil AIPIA organisere turer for å vise hvordan lokale dagligvarebutikker, apoteker og japanske forbrukere utnytter aktiv og intelligent emballasje og hvor tilgjengelig og akseptert teknologien har blitt.

Kongressen varer i tre dager fra 1. til 3. oktober og starter med en orientering der medlemmer og delegater kan identifisere de mest interessante områdene i Tokyos detaljhandel og på messen.

- Kongressen og turen blir den første muligheten til å samle våre medlemmer i et innovativt forretningsmiljø og etablerer veien videre for AIPIA, fortsetter de Ferrante.


Eget seminar

- Vi vil organisere en tur til butikker som bruker A&IP og et seminar der forretningsmodeller for teknologien kan diskuteres. Det blir også rikelig med muligheter for nettverksbygging med andre medlemmer og A&IP-eksperter.

EP Resources i Singapore skal assistere AIPIA med å organisere kongressprogrammet. CEO Stuart Hoggard i EP har gjort grundige studier i det japanske emballasjemarkedet og snakket om temaet på mange internasjonale konferanser og publisert tre industrirapporter om landet.

Mer informasjon om konferansen finner du her


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Design & Produktnytt

400 prisede emballasjer

20.11.14 - kl 05:56 Over 400 emballasjearbeider fra 30 land er samlet i en nye bok om Pentawards-vinnerne.

Emballerer Spotify

22.11.14 - kl 16:27 En popup-butikk for bensinstasjoner vant konkurransen om hvordan Spotify kan møte mennesker fysisk.

Nissene gjør comeback

11.11.14 - kl 21:41 Julemelk uten nisser var ikke populært – i år gir Tine etter for press fra forbrukerne og trykker nisser på kartongene igjen.

Kart

Se større kart »

Viktigste saker nå

Jakten på Tante Pose

Mediemoroa vil ingen ende ta etter budsjettavtalen. Her finner du (nesten) alt om jakten på Tante Pose.

Smuler er ikke brød

En ny 3D-skanner skal sørge for at det ikke blir med smuler inn i pakningen.

- Bør beholde poser

De fleste plastposene brukes til søppel og bør ikke fjernes fra markedet, konkluderte Klif i en gammel rapport.

EU begrenser plastposer

Mens Norge diskuterer bæreposeavgift, har EU bestemt seg for å kutte bruken av de tynneste plastposene.

Siste kommentarer