Design & Produktnytt

Vekst i vest med A&IP


AIPIA tror at kommersiell utvikling av smart emballasje vil vitalisere økonomien i vesten.

Annonse

Det første møtet i Active and Intelligent Packaging Industry Association (AIPIA) om aktiv og intelligent emballasje (A&IP) blir arrangert i forbindelse med Tokyo Pack 1.-3. oktober.


Stimulerer til vekst

Kommersiell utvikling av A&IP i vesten vil være nøkkeltema for møtet i AIPIA, som tror at aktiv og intelligent emballasje vil stimulere økonomisk vekst i EU og USA spesielt.

Direktøren i organisasjonen, Eef de Ferrante mener at tiden er moden.

- Det er flott å sende en delegasjon til Tokyo Pack. Japanerne har brukt aktiv og intelligent emballasje i mange år. De vil kunne lære oss hvordan man kan implementere teknologien og gjøre den populær.


Eef de Ferrante tror bruk av aktiv og intelligent emballasje vil øke.

Ny dimensjon

- På denne måten håper vi å få fart på implementeringen i vestlige markeder. Det kan også være mulig å finne nye partnere her. Messen er en flott anledning til å se A&IP i bruk med egne øyne, samt å møte selskapene som har faktisk har ”gjort det”, fortsetter Ferrante.

- Intelligent emballasje vil tilføre en ny dimensjon når det gjelder å markedsføre produkter, binde kundene til lojalitetsprogrammer og avdekke nye kjøpemønstre.

- Den økte sikkerheten som aktiv og intelligent emballasje tilfører, vil garantere kvalitet og sporbarhet. Mobilhandel og automatisk betaling er allerede i ferd med å ta av, og NFC-aktivert (Near Field Communication) emballasje vil bare forsterke veksten, sier Ferrante.


På messen og i butikkene vil man kunne se og ta på aktiv og intelligent emballasje.

Turer i Tokyos butikker

I løpet av kongressen vil AIPIA organisere turer for å vise hvordan lokale dagligvarebutikker, apoteker og japanske forbrukere utnytter aktiv og intelligent emballasje og hvor tilgjengelig og akseptert teknologien har blitt.

Kongressen varer i tre dager fra 1. til 3. oktober og starter med en orientering der medlemmer og delegater kan identifisere de mest interessante områdene i Tokyos detaljhandel og på messen.

- Kongressen og turen blir den første muligheten til å samle våre medlemmer i et innovativt forretningsmiljø og etablerer veien videre for AIPIA, fortsetter de Ferrante.


Eget seminar

- Vi vil organisere en tur til butikker som bruker A&IP og et seminar der forretningsmodeller for teknologien kan diskuteres. Det blir også rikelig med muligheter for nettverksbygging med andre medlemmer og A&IP-eksperter.

EP Resources i Singapore skal assistere AIPIA med å organisere kongressprogrammet. CEO Stuart Hoggard i EP har gjort grundige studier i det japanske emballasjemarkedet og snakket om temaet på mange internasjonale konferanser og publisert tre industrirapporter om landet.

Mer informasjon om konferansen finner du her


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Design & Produktnytt

Relansering av Gaea

22.09.14 - kl 11:27 Gaea relanserer i disse dager hele sitt produktutvalg, og først ut er Gaea økologisk olivenolje.

Designet emballasjen selv

16.09.14 - kl 13:48 Tine opplevde at yoghurt-salget økte da de bestemte seg for å designe emballasjen på sin 8-pak sesongyoghurt selv.

Som blekk i vann

26.06.14 - kl 13:46 To gründere fra Nittedal har utviklet drikken Ink, hvor vitaminer slippes ut i vannet når man trykker på en knapp på toppen av flasken.

Kart

Se større kart »

Viktigste saker nå

Satser på etiketter

PSI har utvidet maskinparken sin i Norge med en ny flexotrykkmaskin fra Mark Andy.

Relansering av Gaea

Gaea relanserer i disse dager hele sitt produktutvalg, og først ut er Gaea økologisk olivenolje.

Cola med miljøfasit

– For første gang i Norgeshistorien sitter en drikkevareprodusent med fasiten på hva som skjer når man går fra ombruksflasker til gjenvinningsflasker, sier Stein Rømmerud i Coca-Cola Enterprises.

Klart for WorldStar

WorldStar Packaging Awards 2015 er åpen for påmelding og fristen for innmeldinger er 10. oktober 2014. WPO håper på enda flere påmeldinger enn tidligere.

Siste kommentarer