Ukens kommentar

Fremtidsvyer i mat


Norsk matindustri er først i verden til å utnytte nye Microsoft-løsninger som profesjonelle B2B-verktøy.

Annonse

Microsoft Surface Pro, som lanseres sammen med app-baserte Windows 8 til høsten, er et nettbret som er fullt integrerbart med all progamvare fra Microsoft og ERP-systemer. Grensesnittet ellers er det samme som på en iPAD.


Mange muligheter

At nettopp norsk matindustri har kastet seg over denne teknologien, viser at bransjen ikke alltid er like traust som den kanskje kan oppfattes.

Løsningen som det norske selskapet ABC Group leverer (se artikkelen på www.matindustrien.no) gir godt datagrunnlag for å kunne overvåke holdbarhetstider og å spore varer.

Begge deler er høyaktuelle i bransjen. Men mens holdbarheten ivaretas av alle ledd i dagligvarebransjen, er visst ikke interessen for sporbarhet like stor overalt.


Sporingsmuligheter

Norske myndigheter har i tråd med EUs sporbarhetsdirektiv ivret for å få i gang full sporing i matkjeden. Men norsk dagligvarehandel har vært lite interessert i de ekstrakostnadene dette medfører.

I Trondheim er det nå opprettet et nytt samarbeid mellom Norsk Resirk og NLP. ABC Group har levert datasystemene som gjør NLP i stand til styre logistikkstrømmen på en svært effektiv måte.

I Trondheim vil lastbærerne inngå i kretsløp mellom produsenter, handel og NLP. Dermed sitter man også med sporingsdata som kan nyttegjøres, dersom man vil. Ifølge ABC Group krever dette politiske vedtak.

Det må da være smart å nyttegjøre seg eksisterende infrastruktur rundt om i landet til å lage sporingssystemer som kommer alle ledd i næringskjeden til gode, også forbrukeren.

Stå på, folkens!


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Ukens kommentar

Emballasjehøsten

13.10.14 - kl 14:21 Etter en langtrukken sommer er høsten kommet over oss for fullt, med sine farger og mørke regnfulle dager. Bra er det da å trekke inn i varmen og fellesskapet. På emballasjefronten er det flust av ”happenings” fremover mot jul.

For å lykkes

19.09.14 - kl 09:29 Ifølge Nielsen-tall forsvinner 75 prosent av nylanseringer i butikk raskt ut av markedet igjen. Bak suksesshistoriene ligger hardt arbeid, og en genuin interesse.

Flere bør optimere!

26.08.14 - kl 11:25 Emballasjeoptimering har positive konsekvenser for hele verdikjeden.

Viktigste saker nå

Etiketten er ferskvare

Etikettene har utviklet seg fra enkel informasjonsbærer til viktig markedsføringskanal.

Hitler til kaffen

Skal det være en kaffekopp med sukker og Hitler?

Mindre pakker mot svinn

Mindre forbrukerpakninger var blant innspillene i debatt om matsvinn i Oslo.

Din egen Tabasco

En Tabasco-flaske på bordet med restaurantens eller hotellkjedens egen logo? Ikke noe problem.

Siste kommentarer