Trykkmetoder

Ny æra på trykksektoren?


Israelsk maskinprodusent vakte stor og berettiget oppsikt i trykkparadiset ”Drupa 2012”.

Annonse

Her i Düsseldorf – 13. – 18. mai - slapp Landa Corp. i Rehovot, Israel, løs detaljene omkring sine nye såkalt ”nanografiske” trykkmaskiner. På standen og en stort anlagt pressekonferanse ble det forkynt at disse maskinene har potensialet til ”å endre mainstream-metodene aksidens-, emballasje- og forlagsmaterialtrykking grunnleggende”.

Samtidig kom utstilleren med nyheten om at firmaet allerede har innledet et samarbeid med kjente størrelser som Heidelberg, Komori og ManRoland. Det borger for at troen på metoden er formidabel, til tross for at det ble presentert bare et fåtall ferdige trykkoppgaver på ”Drupa”.

Denne kullsviertroen er sannsynligvis høyst berettiget: Med en produksjonsprestasjon, som er på høyde med offsettrykkmaskiner, og en nanotrykkfarge, som varter opp med hittil ukjente bildemuligheter, kan den nye teknologien vel tenkes å snu opp/ned på trykksektoren slik vi til nå kjenner den.

– Målet med disse samarbeidsavtalene er å integrere den nanografiske trykkprosessen i dagens digitaltrykkmaskiner hos disse etablerte maskinprodusentene, ble det sagt under messen.


Helt ny teknologi

På pressekonferansen forklarte firmaets grunnlegger og øverste leder, Benny Landa, metoden slik:

- Nanografi er en revolusjonerende teknologi for overføring av farge til papir eller annet substrat. I utviklingsfasen måtte vi tenke helt nytt og så å si finne opp en ny trykkmaskin. Resultatet er en digitaltrykkmetode med en fenomenal prestasjon, samlet i en familie av maskiner.

- Alle disse utmerker seg gjennom sine førsteklasses ergometriske konstruksjon, lave plassbehov og brukerfunksjoner, som hører hjemme blant de mest moderne på markedet, sa han.


Seks utgaver

Familien i dette tilfellet består av seks maskiner – tre arkoffset- og tre rulletrykkanlegg - beregnet på små og mellomstore serier – som, ifølge Landa, ”kan trykke for hittil ukjent lave kostnader pr. eksemplar”. Alle kan trykke i opptil åtte farger pluss tilføre trykkobjektet utsmykkings- og spesialfarger for aksidenstrykk, reklame- og informasjonsmateriale, bøker, direct-mail, samt foldeesker i små opplag.

Oppfinneren Benny Landa gjorde følgende klart:

- Det er ikke meningen at våre trykkmaskiner skal erstatte offsettrykking. De skal derimot utvide denne metoden. Også i overskuelig fremtid vil offsettrykk være den mest anvendte metoden for opplag i fem- og sekssifret antall.

- Men dagens marked krever stadig lavere mengder, og just her kommer nanografien inn i bildet: Den gjør det mulig å trykke små og middels store oppdrag like raskt som ved offset, men til vesentlig lavere kostnader.

De åtte maskinutgavene skal etter planen komme på markedet i løpet av 2013.


For emballasje og etiketter

Tre av maskinene er spesielt utviklet for trykking av emballasje- og etikettmaterialer:

1) ”Landa W5” (foto til v.) med materialbredder på inntil 560mm for etiketter, krympesleeves og tubeapplikasjoner. Her er kapasiteten oppgitt til maksimalt 200 m/sekund.

2) ”Landa W10” med inntil 1020mm materialbredde og samme hastighet som W5.

3) ”Landa S10” for foldeesker med stort bildeformat (inntil 75x105cm).

Alle disse trykker i inntil åtte farger.


Stor interesse hos de etablerte

På ”Drupa” gjorde Landa det kjent at firmaet har inngått samarbeidsavtale med Komori, ManRoland og Heidelberg.

– Målet med disse avtalene er å integrere den nanografiske trykkprosessen i dagens digitaltrykkmaskiner hos disse etablerte maskinprodusentene, ble det sagt.

Og trekløveret, som så raskt har kommet inn i bildet, kunne bare bekrefte denne uttalelsen.


Om Landa

Landa Corporation ble grunnlagt av Benny Landa i 2002. Det er en fortsettelse av firmaet Indigo, som Landa overtok fra Hewlett-Packard Company 25 år tidligere.

Det er fire forretningsområder i Landa Corp.: 1) Landa Digital Printing, som utvikler nanografiske systemer for aksidens-, emballasje- og forlagsmarkedet. 2) Landa Labs, som utvikler alternative energiteknologier pluss nanomaterialer og en mengde forskjellige pigmenter og råvarer. 3) Landa Ventures, som investerer i lovende relevante teknologier, samt 4) Landa Fund, en filantropisk organisasjon med sikte på å gi ubemidlete, men over gjennomsnitt begavede ungdommer en sjanse til høyere utdanning.

Benny Landa selv er styreformann og CEO i Landa Corporation og eier av mer enn 700 patenter, av disse mer enn 170 i USA.


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Trykkmetoder

Satser på etiketter

30.09.14 - kl 09:07 PSI har utvidet maskinparken sin i Norge med en ny flexotrykkmaskin fra Mark Andy.

Økt bruk av 3D

12.08.14 - kl 13:14 For å møte etterspørselen i markedet blir Protech ny forhandler for MakerBot.

Åpent hus hos Visutech

22.05.14 - kl 14:26 Over 70 besøkende deltok da Visutech Digital Academi arrangerte Åpent hus i Mölndal.

Viktigste saker nå

Din egen Tabasco

En Tabasco-flaske på bordet med restaurantens eller hotellkjedens egen logo? Ikke noe problem.

- Verre enn å kaste plast

Det er mye verre for miljøet å kaste frukt og grønnsaker enn å ha plastemballasje på varene, ifølge ekspertene.

Gjør gode linjer bedre

Det handler ikke bare om å selge nye maskiner: Sidel har lansert et tilbud om å gjøre eksisterende linjer bedre.

Emballasjen er viktigst

Drikkeemballasjen betyr mer for forbrukerne enn ekspertene hadde trodd.

Siste kommentarer