Kronikk

Hva skal vi med emballasje?


Spør bransjefolk menigmann hva vedkommende synes om emballasje, får vi oftest en hagleskur av negative bemerkninger: "Emballasje er dyrt og unødvendig". "Emballasje er noe herk". "Emballasje er bare forsøpling" o.s.v. Svært få der ute kjenner til eller forstår emballasjens betydning i moderne varehandel - ei heller hvor enormt stort fagfeltet egentlig er.

Annonse

Og når fremmede spør meg hvilket yrke jeg har, og jeg sier som sant er, at jeg skriver for en nettside om emballasje, får jeg som regel et rart blikk tilbake sammen med utbruddet: "Hæ? Emballasje? Er DET noe å skrive om"??

Det er utvilsomt et stort, udekket behov for å informere Hansen og Olsen om hvorfor vi i det hele tatt trenger kvalifiserte omslag rundt varene vi kjøper i butikken.

Men det fins råd for uråd: Klikk på filmen "Packaging is not JUST about having too much! Part 1" og døm selv!


Ragnvald Johansen er seniorredaktør i PackNews.

Et drøyt minutt er nok

Snutten varer bare i et drøy minutt. En informasjon av dette slaget skulle vises på skoler, i kinoer, på tog, på kjøpesentra, på TV – ja, over alt hvor folk ferdes. Den ville åpne øynene på og garantert endre den vanlige borgerens holdning til og forståelse for emballasje.

Seniorredaktør Ragnvald Johansen
rjohansen@bluewin.ch

PS: Vi i PackNews er åpne for synspunkter på temaet "Emballasjen og dens image". Send meg gjerne noen ord via e-post.


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Kronikk

– Plast er bedre enn papir

20.06.14 - kl 14:24 Kjent tysk økopioner tar et kraftig oppgjør med miljømyter og oppfordrer til nytenkning omkring ressursforbruk.

Viktigste saker nå

Holder på interessen

Ny Mills-emballasje skal holde på interessen til forbrukerne og øke margarin-lojaliteten.

Sjekker 600 i minuttet

Nye kontrollvekter fra Mettler-Toledo Garvens gjør det mulig å kontrollere opptil 600 produkter i minuttet.

Vil være gevinstdrivende

– Vi ønsker å være gevinstdrivende og ser på løsninger for å få effektive pakninger og miljømessig bedre sluttprodukt, sier Adam Törnqvist om hvorfor emballasjeoptimering er så viktig for Mondelez.

Kan varmes i ovnen

Færch Plast lanserer verdens første CPET skinpack for kjøtt og fjærkre for varming i ovn.

Siste kommentarer