Design & Produktnytt

Bærekraft i lette vinflasker


Den karbonnøytrale vinen Sunrise tappes på flasker som er 14 prosent lettere enn vanlige flasker.

Annonse

Redusert vekt

* Siden 2011 har Sunrise blitt tappet på flasker som er 14 prosent lettere enn vanlige flasker.

* Dette sparte miljøet for 11,8 tonn glassavfall i 2011, og hindret 2,6 tonn CO2 fra å slippe ut i atmosfæren på grunn av redusert transportvekt.

Dette er bare ett av stegene produsenten tar for å sikre bærekraftig produksjon.


100 prosent karbonnøytral

Den chilenske vinprodusenten Concha y Toro er opptatt av å minske vinproduksjonens skader på miljøet. Nå er vinen Sunrise erklært 100 prosent karbonnøytral.

- Vi reduserer alle utslippene så mye som mulig, fra innhøsting og helt fram til vinen er fremme hos våre distributører, sier daglig leder for Concha y Toro Norge, Anne Eliasson.

- Vi er stolte over å kunne si at Sunrise er karbonnøytral.


Tone Granaas i Grønn Hverdag.

Lettere flasker, mindre utslipp

Miljøorganisasjonen Grønn Hverdag synes det er flott at næringslivet viser samfunnsansvar.

- Alle tiltak som er med på å redusere klimagassutslipp, som å minske utslippet ved produksjon og transport, er veldig bra, sier Tone Granaas, daglig leder i Grønn Hverdag.

- Vi anbefaler bedrifter først å kutte sine egne utslipp, for så å kjøpe godkjente klimakvoter for å kompensere for resten av utslippet. På denne måten kan de bli helt nøytrale. Det er viktig å kutte først og kompensere etterpå, sier hun.


Måler vannforbruk

Concha y Toro er også den første vinprodusenten i verden som måler vannforbruket, såkalt water footprint, gjennom hele produksjonsprosessen.

- Vann er en viktig og knapp ressurs i store deler av verden, og vi benytter 40 prosent mindre vann for å produsere ett glass Concha y Toro-vin enn hva som er gjennomsnittet for den globale vinbransjen, sier daglig leder i Concha y Toro, Anne Eliasson.

I tillegg til å redusere utslipp ved produksjon og transport, handler Concha y Toro klimakvoter på The Santiago Carbon Exchange (SCX) for å kompensere for utslipp fra alle sine produksjonsfasiliteter og kontorer verden over.


- Hos oss er miljøet i fokus, sier Anne Eliasson i Concha Y Toro Norge.

Lokalt og globalt

Vinprodusenten støtter også lokalmiljøet i Chile, blant annet gjennom elveprosjektet Lircay, som støtter lokale arbeidsplasser og sikrer fornybar energi til lokalbefolkningen.

- Vi synes det er viktig å ta vare på lokalbefolkningen, og samtidig gjøre ting i riktig rekkefølge, sier Anne Eliasson.

- Først reduserer vi våre egne utslipp så mye som overhodet mulig, deretter kjøper vi klimakvoter og støtter lokale prosjekter. Hos oss er miljøet i fokus, noe vi tror mange av våre kunder setter stor pris på.


Vingården der Concha Y Toro produserer karbonnøytral vin.

Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Design & Produktnytt

Designet emballasjen selv

16.09.14 - kl 13:48 Tine opplevde at yoghurt-salget økte da de bestemte seg for å designe emballasjen på sin 8-pak sesongyoghurt selv.

Som blekk i vann

26.06.14 - kl 13:46 To gründere fra Nittedal har utviklet drikken Ink, hvor vitaminer slippes ut i vannet når man trykker på en knapp på toppen av flasken.

Får ny design

03.06.14 - kl 11:27 Vinklassikere får nå en moderne innpakning som gjenspeiler den nye årgangen.

Kart

Se større kart »

Viktigste saker nå

Designet emballasjen selv

Tine opplevde at yoghurt-salget økte da de bestemte seg for å designe emballasjen på sin 8-pak sesongyoghurt selv.

Mottok Spesialitet-merket

Lokalprodusert mat blir stadig mer populært i Norge. Under årets Matstreif ble noen utvalgte norske matspesialiteter hedret med Spesialitet-merket.

Velger ny emballasje

Nå er det slutt på emballasje som går i oppløsning for Hitachi Power Tools, som går over til plastemballasje på MFT skruer og festemidler.

Brukervennlig krukke

RPC Bramlage har laget to nye størrelser av kremkrukken Empress.

Siste kommentarer