Materialnytt

Honnør til folie


Ekstra lang levetid på ferskt kjøtt karakteriserer vinneremballasjen i DuPont Award.

Annonse

Dette var den 24. utgaven av konkurransen, og produktet som gikk til topps, kalles "FreshCase". Det er en spesialfolie for vakuumpakking, utviklet og produsert av Curwood.

Ifølge firmaets egen argumentasjon er dette verdens første vakuumpakning, som "får kjøtt til å blomstre" og holde det rødt og tiltalende i hele den lange levetiden.


Betydelig materialreduksjon

Folien kalles videre et godt alternativ til EPS-skåler, svøpt i PVC-film, og den gir innholdet en levetid på inntil 10 ganger mer. Samtidig reduserer den mateterialmengden med opptil 75 prosent – det gir lavere emballasjekostnader.

Pakket kjøtt får en holdbarhetstid på 34-36 dager


Kompakt

Produsenten sier videre at "FreshCase" eliminerer ulempene forbundet med modifisert atmonsfærepakket (MAP) vare, slik som ekstra volum på grunn av gassen. Innholdet blir hermetisk forseglet, og dermed forekommer det ingen lekkasjer og kjøttsaftsøl.

Curwood med hovedkontor i Oshkosh, Wisconsin (USA),er et selskap i Bemis-gruppen.

Juryen i årets DuPont Packaging Awards hadde mer enn 200 bidrag fra hele verden å ta stilling til. Den kåret til slutt fem gull- og 10 sølvmedaljevinnere.


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Materialnytt

Billig bioplast fra metan

23.12.14 - kl 01:15 Et nystartet, amerikansk selskap vil bruke metangass fra avfall til å produsere bioplast.

Drikker av norsk tømmer

23.12.14 - kl 01:12 Drikkekartongene lages av tømmer som kommer med toget fra Norge.

Regntett papirsekk

17.12.14 - kl 22:31 Kundene ønsker seg papirsekker som tåler regn. Nå har Mondi lansert Splash Bag.

Viktigste saker nå

Siste kommentarer