Materialnytt

Honnør til folie


Ekstra lang levetid på ferskt kjøtt karakteriserer vinneremballasjen i DuPont Award.

Annonse

Dette var den 24. utgaven av konkurransen, og produktet som gikk til topps, kalles "FreshCase". Det er en spesialfolie for vakuumpakking, utviklet og produsert av Curwood.

Ifølge firmaets egen argumentasjon er dette verdens første vakuumpakning, som "får kjøtt til å blomstre" og holde det rødt og tiltalende i hele den lange levetiden.


Betydelig materialreduksjon

Folien kalles videre et godt alternativ til EPS-skåler, svøpt i PVC-film, og den gir innholdet en levetid på inntil 10 ganger mer. Samtidig reduserer den mateterialmengden med opptil 75 prosent – det gir lavere emballasjekostnader.

Pakket kjøtt får en holdbarhetstid på 34-36 dager


Kompakt

Produsenten sier videre at "FreshCase" eliminerer ulempene forbundet med modifisert atmonsfærepakket (MAP) vare, slik som ekstra volum på grunn av gassen. Innholdet blir hermetisk forseglet, og dermed forekommer det ingen lekkasjer og kjøttsaftsøl.

Curwood med hovedkontor i Oshkosh, Wisconsin (USA),er et selskap i Bemis-gruppen.

Juryen i årets DuPont Packaging Awards hadde mer enn 200 bidrag fra hele verden å ta stilling til. Den kåret til slutt fem gull- og 10 sølvmedaljevinnere.


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Materialnytt

Lett PP-skum

11.09.14 - kl 14:09 Stive skumbrett gir mulighet for vektreduksjon i emballasjeindustrien.

To nye linere

09.04.14 - kl 13:36 Metsä Board lanserer to nye bestrøkne linere med nye muligheter for bølgepapp-applikasjoner.

Ny PP for tøffe miljøer

31.03.14 - kl 00:02 Norner har utviklet et nytt PP-materiale med lang levetid i aggressive kjemiske miljøer.

Viktigste saker nå

Metsä på Youtube

Metsä Board lanserer video om liner for emballasjer. Videoen viser den hvite bølgepappemballasjens livssyklus.

Nesten som glass

Milliken kommer til å vise fram sine Ultra Clear PP termoformingsløsninger ved Emballasje 2014.

Designet emballasjen selv

Tine opplevde at yoghurt-salget økte da de bestemte seg for å designe emballasjen på sin 8-pak sesongyoghurt selv.

Mottok Spesialitet-merket

Lokalprodusert mat blir stadig mer populært i Norge. Under årets Matstreif ble noen utvalgte norske matspesialiteter hedret med Spesialitet-merket.

Siste kommentarer