Materialnytt

Honnør til folie


Ekstra lang levetid på ferskt kjøtt karakteriserer vinneremballasjen i DuPont Award.

Annonse

Dette var den 24. utgaven av konkurransen, og produktet som gikk til topps, kalles "FreshCase". Det er en spesialfolie for vakuumpakking, utviklet og produsert av Curwood.

Ifølge firmaets egen argumentasjon er dette verdens første vakuumpakning, som "får kjøtt til å blomstre" og holde det rødt og tiltalende i hele den lange levetiden.


Betydelig materialreduksjon

Folien kalles videre et godt alternativ til EPS-skåler, svøpt i PVC-film, og den gir innholdet en levetid på inntil 10 ganger mer. Samtidig reduserer den mateterialmengden med opptil 75 prosent – det gir lavere emballasjekostnader.

Pakket kjøtt får en holdbarhetstid på 34-36 dager


Kompakt

Produsenten sier videre at "FreshCase" eliminerer ulempene forbundet med modifisert atmonsfærepakket (MAP) vare, slik som ekstra volum på grunn av gassen. Innholdet blir hermetisk forseglet, og dermed forekommer det ingen lekkasjer og kjøttsaftsøl.

Curwood med hovedkontor i Oshkosh, Wisconsin (USA),er et selskap i Bemis-gruppen.

Juryen i årets DuPont Packaging Awards hadde mer enn 200 bidrag fra hele verden å ta stilling til. Den kåret til slutt fem gull- og 10 sølvmedaljevinnere.


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Materialnytt

Regntett papirsekk

17.12.14 - kl 22:31 Kundene ønsker seg papirsekker som tåler regn. Nå har Mondi lansert Splash Bag.

Elopak: - Vi er først

16.12.14 - kl 01:46 Elopak er først i Europa med å tilby drikkekartonger med belegg av fornybar PE, ifølge konsernet selv.

Folie som skifter farge

11.12.14 - kl 20:15 En tysk professor har fått forskningspris for intelligent matemballasje med ferskhetsindikator.

Viktigste saker nå

Ny film beskytter ost

Spanske forskere har utviklet et nytt belegg av essensielle oljer og kitosan. Det skal øke holdbarheten til myke oster.

Ung med diamantkrukke

Produktet skal holde kunden ung, og emballasjen hjelper til med å formidle luksusimaget.

Makedonia dyrker plast

Makedonske bønder skal produsere fremtidens bioplast, uten at det går på bekostning av å dyrke mat.

Regntett papirsekk

Kundene ønsker seg papirsekker som tåler regn. Nå har Mondi lansert Splash Bag.

Siste kommentarer