Bransjenytt

Stadig nye tilbakemeldinger


Vårt forslag om tiltak til å forbedre menigmanns syn på emballasje slår an. Tre nye innlegg:

Annonse

Vårt forslag om å påføre dagligvarepakninger et positivt budskap om emballasjen, har høstet mange kommentarer - ta en titt lenger ned på forsiden vår - pluss disse nye i dag:


Støtte til Lassegård

- Vi støtter Stian Lassegård sin uttalelse i denne saken. Det skriver Roar Getz i DMF.

- Samtidig oppfordrer vi PackNews til å sitere deler av "kriteriene" til forbruker- og detaljistemballasje, som er lagt inn på nettsiden www.stand.no, standard 009. Der står det mye bra om hvilke forventninger bransjen har til at leverandørene både tar hensyn til redelighet (riktig mengde luft i forhold til emballasjen) og at åpningsmekanismene må være forbrukervennlige slik at revmatikere og eldre kan få åpnet syltetøy- og agurkglass på en grei måte.

- Her har vi sett flere gode forbedringer i det seneste året, men vi mener fortsatt at det kan bli bedre. Og med hensyn til luft er det fortsatt mange produkter, som kan forbedre sin image. Ta for eksempel snacks - det må da være grenser for hvor stor plass et potetgullflak trenger for å komme uknust fram til forbruker!

- Med sine spørsmål og eksempler viser sjekklisten i stand 009 at det er mange utfordringer i spørsmål om å bedre emballasjens image. Vi ser at forbrukerne sjelden tar seg bryet med å si fra til butikkpersonalet. Derfor støtter vi Stians forslag med et telefonnummer, som kan ringes når konsumenten reagerer på hvordan et produkt er emballert.

- Vi støtter det med positivt fortegn - vi håper altså at forbrukerne kan komme med så vel synspunkter som forslag til forbedringer.


Positivt

- Vi synes det er positivt med tiltak som opplyser forbruker om emballasje og hvordan man skal håndtere denne etter endt bruk, uttaler Fagsjef emballasje, Ole Kristian Vestbekken i Mills AS. Han fortsetter:

- Kommunikasjonsflaten som kreves kan derimot bli en utfordring, da det finnes veldig mange produkter der man knapt har plass til hovedbudskapet, lovpålagt merking og retursymbolene.

- Det er usikkert om en standardtekst vil være fornuftig, da det finnes så mange ulike emballasjeløsninger, at man risikerer utvanning av budskapet. På produktenes hjemmesider er det derimot mye plass til informasjon, og med smarttelefoner og QR-koder er informasjonen bare et tastetrykk unna.


En fin idé

- Vi synes dette er en fin idé. Fokus på optimering og miljø er både viktig og positivt.

Det uttaler kort og greit kommunikasjonssjef Anne Marit Rødland i Fjordland AS.


(NB: Redaksjonen er fortsatt åpne for meninger om dette temaet – send gjerne en mail til rjohansen@bluewin.ch)


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Bransjenytt

Krever nye emballasjetyper

17.10.14 - kl 08:42 En av fem konsumenter har problemer med å åpne boksmat, viser en ny undersøkelse utført av Canadean. Dette vil føre til krav om alternative emballasjetyper.

Vellykket fornybartforum

10.10.14 - kl 13:55 Omkring 40 personer fra hele verdikjeden for plast var til stede da Zero arrangerte det første møtet i Forum for Fornybar Plast.

Uendelig panting

10.10.14 - kl 13:57 Etter femten år som Norsk Resirk har de byttet navn til Infinitum, inspirert av at flasker og bokser nærmest kan gjenvinnes uendelig mange ganger.

Viktigste saker nå

Holder på interessen

Ny Mills-emballasje skal holde på interessen til forbrukerne og øke margarin-lojaliteten.

Sjekker 600 i minuttet

Nye kontrollvekter fra Mettler-Toledo Garvens gjør det mulig å kontrollere opptil 600 produkter i minuttet.

Vil være gevinstdrivende

– Vi ønsker å være gevinstdrivende og ser på løsninger for å få effektive pakninger og miljømessig bedre sluttprodukt, sier Adam Törnqvist om hvorfor emballasjeoptimering er så viktig for Mondelez.

Kan varmes i ovnen

Færch Plast lanserer verdens første CPET skinpack for kjøtt og fjærkre for varming i ovn.

Siste kommentarer