Miljønytt

Pant på ny melkedrikk


Fra 1. mai blir det pant på Tines fruktdrikk Sprett. Norsk Resirk ønsker pant på flere melkedrikker.

Annonse

Sprett er det andre melkebaserte produktet som blir utstyrt med pantemerket, i første omgang som en prøveordning frem til høsten 2012. Siden i fjor vår har Frieles drikkevarebokser med iskaffe vært med i panteordningen.

Norsk Resirk ønsker flere melkebaserte drikkevareprodukter inn i panteordningen.


Foreløpig prøveordning

Tidligere har ikke melkebaserte produkter vært akseptert i Resirk-systemet, på grunn av antatt risiko for hygieneproblemer og søl i panteautomatene.

– Erfaringene med Friele iskaffe har imidlertid vært gode, så iskaffen er i dag permanent med i pantesystemet, sier Randi Haavik Varberg, informasjons- og markedsdirektør i Norsk Resirk.

- Hvis melkedrikken Sprett også fungerer uproblematisk i prøveperioden, blir denne en fast del av panteordningen fra høsten av.


Effektivt gjenvinningssystem

Tine er fornøyd med å få testet ut Sprett i panteordningen.

– Resirks panteordning er et effektivt system for innsamling og gjenvinning av brukt drikkevareemballasje. I den grad det er teknisk mulig, ønsker Tine å benytte Resirk til innsamling av brukt flaskeemballasje, sier Ragnar T. Solgaard, fagleder–emballasje i Tine SA.


- Vi er derfor godt fornøyd med at vi nå får testet om systemet tåler gjenvinningsflasker som har inneholdt melk.


Stadig flere produkter

Norsk Resirks panteordning er i stadig vekst. Totalt er det i dag rundt 660 drikkevarebokser og 875 gjenvinnbare plastflasker med i systemet. Bare i 2011 ble det meldt inn rundt 140 nye produkter.


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Miljønytt

Mindre pakker mot svinn

23.10.14 - kl 23:24 Mindre forbrukerpakninger var blant innspillene i debatt om matsvinn i Oslo.

- Verre enn å kaste plast

22.10.14 - kl 09:41 Det er mye verre for miljøet å kaste frukt og grønnsaker enn å ha plastemballasje på varene, ifølge ekspertene.

Ny bioplast-aktør

26.08.14 - kl 15:35 Naturabiomat er kommet inn som ny bioplast-aktør i Norge. De er en av få produsenter av ekte miljøvennlig matvareemballasje i Europa.

Viktigste saker nå

Etiketten er ferskvare

Etikettene har utviklet seg fra enkel informasjonsbærer til viktig markedsføringskanal.

Hitler til kaffen

Skal det være en kaffekopp med sukker og Hitler?

Mindre pakker mot svinn

Mindre forbrukerpakninger var blant innspillene i debatt om matsvinn i Oslo.

Din egen Tabasco

En Tabasco-flaske på bordet med restaurantens eller hotellkjedens egen logo? Ikke noe problem.

Siste kommentarer