Materialnytt

Dobbel utmerkelse


SCA Packaging ble belønnet to ganger under nylig avholdt bølgepapptevling i Tyskland.

Annonse

Konkurransen ble arrangert i regi av den tyske foreningen av bølgepapprodusenter. I kategorien ”Lager og transport” fikk en avrullbar kabelspole av bølgepapp andrepremien, mens et displaystativ for et firma med navnet Loick AG stakk av med førstepremien i klassen ”Salgsfremmende egenskaper”.


Kabelspole

Juryen i tevlingen lot seg overbevise av de gode transport- og bruksegenskapene i tillegg til den enkle håndteringen av kabelspolen i bølgepapp. Kunde og bruker er her Klaus Faber AG, som er spesialisert på produksjon og utvikling av kabler og ledninger.

Her gikk oppgaven ut på å lage en monomaterialløsning av bølgepapp til erstatning for den tidligere utgaven av bølgepapp og plast. Løsningen fra SCA Packaging Deutschland tilfører kabelen den nødvendige stabiliteten og en problemløs kabelavrulling. Sideflatene er anordnet i kryss. De blir festet på bølgepappkjernen med hjelp av innstikklepper.

Den fylte kabelspolen blir satt inn og pakningen lukket. Nå lar kabelen seg rulles ut på en lett og enkel måte gjennom en spesielt formet åpningsdel. Integrerte gripehull gjør emballasjeløsningen grei å transportere. Og løsningen er så solid, at den tåler inntil 15 kilo innhold.


Displaystativ

Den andre premien vant SCA Packaging med displaystativet for ”PlayMais”-produkter fra et firma med navn Loick AG. Den har avløst en tidligere utgave, som besto av 44 (!) enkeltdeler.

Mens forgjengeren dermed var meget tungvint å bygge opp, lar avløseren seg foldes sammen til et stabilt og iøynefallende salgsstativ bare med et par enkle håndgrep.

I tillegg til den tiltalende formen lot juryen seg overbevise av den lønnsomme produksjonen og den enkle oppbyggingen. Displaykroppen består av to sammenklebede, identiske deler og et toppskilt med perfekt fjernvirkning. Ved oppsettingen blir sideveggene ganske enkelt slått innover og danner dermed bunnene for produktpresentasjonen.

Den materialbesparende konstruksjonen byr på to ytterligere finesser: Forbrukeren får uhindret innblikk til produktene fra alle sider, mens handelen ikke har noen problemer med bortskaffelsen etter bruk.

Konkurransen ”Die Goldene Welle” i regi av VDW finner sted annethvert år.


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Materialnytt

Sukker i kartongen

21.10.14 - kl 20:41 Mønekartongen er laget bare av plantebaserte materialer som kan gjenvinnes.

Lett PP-skum

11.09.14 - kl 14:09 Stive skumbrett gir mulighet for vektreduksjon i emballasjeindustrien.

To nye linere

09.04.14 - kl 13:36 Metsä Board lanserer to nye bestrøkne linere med nye muligheter for bølgepapp-applikasjoner.

Viktigste saker nå

Etiketten er ferskvare

Etikettene har utviklet seg fra enkel informasjonsbærer til viktig markedsføringskanal.

Hitler til kaffen

Skal det være en kaffekopp med sukker og Hitler?

Mindre pakker mot svinn

Mindre forbrukerpakninger var blant innspillene i debatt om matsvinn i Oslo.

Din egen Tabasco

En Tabasco-flaske på bordet med restaurantens eller hotellkjedens egen logo? Ikke noe problem.

Siste kommentarer