Designnytt

Spektakulr flaskedesign


Selveste Lars Wallentin str bak designen p det armenske mineralvannmerket ”Ararat”.

Annonse

Lars Wallentin trenger ingen nrmere presentasjon i vre spalter. Nylig har den pasjonerte, hyt etterspurte pensjonisten bisttt firmaet Ararat Group, Jerevan, i utvikling av designen p vannflaskene. Det har skjedd i samarbeid med byret ARD i Vevey, Sveits.


Klar assosiasjon

Resultatet lar seg i hyeste grad se: Den elegant slanke flaskekroppen er kronet med en stor, gulfarget ”A” med orientalske elementer, pluss selve navnet innfelt i bltt. Dette hovedelementet stiger opp av stiliserte blger. Dermed assosierer det yeblikkelig med den bibelske fortellingen om Noa og strandingen p Ararat.

Helt verst gjentas ”A-en” mangfoldiggjort p en krympeetikett rundt skrukorken. Helheten er en usedvanlig kreasjon for et hverdagsprodukt, hvor konkurransen p verdensmarkedet er ndels.


Realisert p rekordtid

Det hrer med til historien at eieren av fabrikken ble oppmerksom p Wallentin i et russisk TV-program og bestemte seg p flekken for kontakte ham. Bemerkelsesverdig er ogs at Wallentin og hans medhjelpere bare brukte to mneder p realisere dette prosjektet

”Ararat” er ute p markedet i Armenia og Russland i disse dager, men det er grunn til tro at det snart finner veien til mer vestlige markeder ogs.

(Kilde: Wallentin's egen nettside, www.packagingsense.com).


Klikk her for bestille abonnement p Matindustrien

Mer om Designnytt

Fare for ikke synes

29.12.14 - kl 01:00 2015-trenden: Merkevarer som blekner og ikke synes mellom alle konkurrentene i butikkhyllene.

Emballasje-bommerter

29.12.14 - kl 00:55 Sosiale medier har kastet seg over en side med 18 angivelige emballasje-bommerter.

Smtt er snacksy

20.12.14 - kl 21:06 Mindre lettvektsemballasje er bedre p bakevarer og snacks, iflge Euromonitor.

Kart

Se strre kart »

Viktigste saker n

Siste kommentarer