Designnytt

Spektakulær flaskedesign


Selveste Lars Wallentin står bak designen på det armenske mineralvannmerket ”Ararat”.

Annonse

Lars Wallentin trenger ingen nærmere presentasjon i våre spalter. Nylig har den pasjonerte, høyt etterspurte pensjonisten bistått firmaet Ararat Group, Jerevan, i utvikling av designen på vannflaskene. Det har skjedd i samarbeid med byrået ARD i Vevey, Sveits.


Klar assosiasjon

Resultatet lar seg i høyeste grad se: Den elegant slanke flaskekroppen er kronet med en stor, gulfarget ”A” med orientalske elementer, pluss selve navnet innfelt i blått. Dette hovedelementet stiger opp av stiliserte bølger. Dermed assosierer det øyeblikkelig med den bibelske fortellingen om Noa og strandingen på Ararat.

Helt øverst gjentas ”A-en” mangfoldiggjort på en krympeetikett rundt skrukorken. Helheten er en usedvanlig kreasjon for et hverdagsprodukt, hvor konkurransen på verdensmarkedet er nådeløs.


Realisert på rekordtid

Det hører med til historien at eieren av fabrikken ble oppmerksom på Wallentin i et russisk TV-program og bestemte seg på flekken for å kontakte ham. Bemerkelsesverdig er også at Wallentin og hans medhjelpere bare brukte to måneder på å realisere dette prosjektet

”Ararat” er ute på markedet i Armenia og Russland i disse dager, men det er grunn til å tro at det snart finner veien til mer vestlige markeder også.

(Kilde: Wallentin's egen nettside, www.packagingsense.com).


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Designnytt

Emballerer Spotify

22.11.14 - kl 16:27 En popup-butikk for bensinstasjoner vant konkurransen om hvordan Spotify kan møte mennesker fysisk.

Nissene gjør comeback

11.11.14 - kl 21:41 Julemelk uten nisser var ikke populært – i år gir Tine etter for press fra forbrukerne og trykker nisser på kartongene igjen.

Frister proffene

09.11.14 - kl 21:45 Profesjonelle innkjøpere lar seg også påvirke av fristende emballasjedesign, fastslår en italiensk ingrediensleverandør.

Kart

Se større kart »

Viktigste saker nå

Søt bærekraft

Søte produkter i bærekraftig emballasje blir en viktig del av Prosweets.

EU begrenser plastposer

Mens Norge diskuterer bæreposeavgift, har EU bestemt seg for å kutte bruken av de tynneste plastposene.

Automatiserer videre

Nordox vil fortsatt være verdensledende. Økt automatisering skal sørge for at posisjonen opprettholdes.

Jakten på Tante Pose

Mediemoroa vil ingen ende ta etter budsjettavtalen. Her finner du (nesten) alt om jakten på Tante Pose.

Siste kommentarer