Designnytt

Fra skog til emballasje


Et besøk i skogen er obligatorisk for emballasjedesignere, som deltar på et arrangement i regi av Iggesund i august. Bildet er fra sammenkomsten i fjor.

Også i år inviterer Iggesund designere fra hele verden til en sammenkomst med kartong som objekt.

Annonse

Av de som melder seg på, vil 20 bli plukket ut til å delta i ”Iggesund Design Experience” i slutten av august. De vil blant annet besøke svenske skoger for å lære hvordan disse pleies og funksjonerer. De vil også få se med egne øyne hvordan kartong bli produsert, hva som kvalitetsmessig skiller klinten fra hveten og hvordan man kan bruke materialet til å kreere gode emballasjer – også når det gjelder bærekraft.

- Slik vil deltakerne reise hjem igjen med ny lærdom og gjøre dem bedre i stand til å utvikle selgende pakningerl, slår PR-sjefen i Iggesund Paperboard, Staffan Sjöberg, fast.

Iggesund har hatt lignende treff tidligere, og normalt melder det seg flere enn firmaet kan ta imot. Sjöberg og hans kolleger kommer derfor til å foreta et utvalg, basert på geografi og designkvalifikasjoner. De utvalgte blir tilbudt fire dager med naturopplevelser, kunnskaper om kartongproduksjon samt delta i felles diskusjoner om bærekraft og fremtid.

Med unntak av reiseutgiftene til/fra Stockholm dekker arrangøren samtlige kostnader. Interesserte finner nærmere opplysninger på selskapets nettside iggesund.com.


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Designnytt

Gin for patrioter

10.12.14 - kl 00:39 Krympeetiketter som blander det patriotiske og det eksentriske skal selge mer Beefeater Gin.

Emballerer Spotify

22.11.14 - kl 16:27 En popup-butikk for bensinstasjoner vant konkurransen om hvordan Spotify kan møte mennesker fysisk.

Nissene gjør comeback

11.11.14 - kl 21:41 Julemelk uten nisser var ikke populært – i år gir Tine etter for press fra forbrukerne og trykker nisser på kartongene igjen.

Viktigste saker nå

Ny film beskytter ost

Spanske forskere har utviklet et nytt belegg av essensielle oljer og kitosan. Det skal øke holdbarheten til myke oster.

Ung med diamantkrukke

Produktet skal holde kunden ung, og emballasjen hjelper til med å formidle luksusimaget.

Makedonia dyrker plast

Makedonske bønder skal produsere fremtidens bioplast, uten at det går på bekostning av å dyrke mat.

Regntett papirsekk

Kundene ønsker seg papirsekker som tåler regn. Nå har Mondi lansert Splash Bag.

Siste kommentarer