Designnytt

Fra skog til emballasje


Et besøk i skogen er obligatorisk for emballasjedesignere, som deltar på et arrangement i regi av Iggesund i august. Bildet er fra sammenkomsten i fjor.

Også i år inviterer Iggesund designere fra hele verden til en sammenkomst med kartong som objekt.

Annonse

Av de som melder seg på, vil 20 bli plukket ut til å delta i ”Iggesund Design Experience” i slutten av august. De vil blant annet besøke svenske skoger for å lære hvordan disse pleies og funksjonerer. De vil også få se med egne øyne hvordan kartong bli produsert, hva som kvalitetsmessig skiller klinten fra hveten og hvordan man kan bruke materialet til å kreere gode emballasjer – også når det gjelder bærekraft.

- Slik vil deltakerne reise hjem igjen med ny lærdom og gjøre dem bedre i stand til å utvikle selgende pakningerl, slår PR-sjefen i Iggesund Paperboard, Staffan Sjöberg, fast.

Iggesund har hatt lignende treff tidligere, og normalt melder det seg flere enn firmaet kan ta imot. Sjöberg og hans kolleger kommer derfor til å foreta et utvalg, basert på geografi og designkvalifikasjoner. De utvalgte blir tilbudt fire dager med naturopplevelser, kunnskaper om kartongproduksjon samt delta i felles diskusjoner om bærekraft og fremtid.

Med unntak av reiseutgiftene til/fra Stockholm dekker arrangøren samtlige kostnader. Interesserte finner nærmere opplysninger på selskapets nettside iggesund.com.


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Designnytt

Ny design på Sushi

20.03.14 - kl 06:44 Sushiproduktene fra Blue Dragon relanseres nå med ny emballasjedesign og nye varianter.

Skaper attraktive pakninger

05.02.14 - kl 06:53 Arctic Paper Grycksbo og studenter ved Broby Grafiske har funnet bruksområder for AP-Tec Pack.

Viktigste saker nå

Metsä på Youtube

Metsä Board lanserer video om liner for emballasjer. Videoen viser den hvite bølgepappemballasjens livssyklus.

Nesten som glass

Milliken kommer til å vise fram sine Ultra Clear PP termoformingsløsninger ved Emballasje 2014.

Designet emballasjen selv

Tine opplevde at yoghurt-salget økte da de bestemte seg for å designe emballasjen på sin 8-pak sesongyoghurt selv.

Mottok Spesialitet-merket

Lokalprodusert mat blir stadig mer populært i Norge. Under årets Matstreif ble noen utvalgte norske matspesialiteter hedret med Spesialitet-merket.

Siste kommentarer