Designnytt

Storverk fra Wallentin


Her er verdens første bok om emballasjekommunikasjon, forfattet av eneren på området.

Annonse

Svenske Lars G. Wallentin trenger ingen nærmere introduksjon i våre spalter. Den som har opplevd denne energibunten på en av de tallrike forestillingene i Skandinavia, vil aldri glemme ham. Nå har han brukt mye tid og mange krefter på en unik publikasjon, som han kaller ”verdens første bok om emballasjekommunikasjon”.

Og ingen vil vel undres over at dette er blitt et typisk Wallentin-verk. Fordelt på 18 seksjoner gir den valuta for pengene til alle som ønsker å bli kjent med utprøvde og sanne måter å kreere selgende emballasjer på.


Lars G. Wallentin: - Jeg regner med å skrive en hel serie med bøker om emballasje og kommunikasjon. Dette er bare den første.

- Brenn den når du har lest ferdig!

I et forord til boken uttaler nåværende styreformann og tidligere CEO i Nestlé Group, legendariske Peter Brabeck-Letmathe, blant annet:

- Det du her holder i handa, er en unik sak. Jeg vet hva jeg snakker om, for emballasjedesign har vært Nestlés viktigste medium helt fra starten. For de fleste firmaer er dette den mest effektive måten å nå fram til eksisterende og fremtidige kunder på.

- Jeg er faktisk fristet til å gå så langt som å si at dette er en farlig bok. Den inneholder lærdom, som vil kunne skake fundamentet på mange firmaer. Enkle sannheter inneholder den, som vil kunne hjelpe våre konkurrenter til å heve sine emballasjedesign til et nytt kvalitetsnivå. Når du har lest denne boka, anbefaler jeg deg å brenne den for å holde den unna de nysgjerrige øynene til dine konkurrenter, sier Brabeck-Letmathe spøkefullt.


En hel serie?

- Jeg regner med at dette bare er første delen i en større serie, sier Wallentin selv i en kommentar til PN.

– Markedet er så fullt av misforståtte og glemte emner, at de kan fylle mange bøker. Det er haugevis med lærdom vi kan hente av gode og dårlige emballasjer fra de 40 årene jeg har brukt til å skape genuine pakningsdesigns sammen med talentfulle mennesker innen- og utenfor Nestlé.

”The world's first book about packaging communication” er simpelthen et must for designere, markedsførere, reklamefolk, kommunikasjonseksperter og mange andre.

Boka på 75 sider er trykket ved Göteborgs Tryckeriet. Interesserte finner nærmere opplysninger om den på Wallentins egen nettside = www.packagingsense.com


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Designnytt

Hitler til kaffen

23.10.14 - kl 23:17 Skal det være en kaffekopp med sukker og Hitler?

Emballasjen er viktigst

21.10.14 - kl 20:41 Drikkeemballasjen betyr mer for forbrukerne enn ekspertene hadde trodd.

Universell utformingspris

21.10.14 - kl 20:41 Vet du om et nyskapende prosjekt som bidrar til å skape et mer inkluderende samfunn?

Viktigste saker nå

Etiketten er ferskvare

Etikettene har utviklet seg fra enkel informasjonsbærer til viktig markedsføringskanal.

Hitler til kaffen

Skal det være en kaffekopp med sukker og Hitler?

Mindre pakker mot svinn

Mindre forbrukerpakninger var blant innspillene i debatt om matsvinn i Oslo.

Din egen Tabasco

En Tabasco-flaske på bordet med restaurantens eller hotellkjedens egen logo? Ikke noe problem.

Siste kommentarer