Design & Produktnytt

Spår sterk vekst


Prognoser fra Tetra Pak peker mot en rask vekst i forbruket av flytende meieriprodukter.

Annonse

- Det vil komme en økning på 30 prosent i forbruket av flytende meieriprodukter fra 2010 til 2020. Økende velstand i Asia, Afrika og Latin-Amerika vil være en sterkt medvirkende årsak til dette, ifølge Tetra Pak Dairy Index, som samler informasjoner og fakta fra hele verdens meierisektor. - Det blir vekst også i andre verdensdeler. Eneste unntak er Vest-Europa, som har det høyeste forbruket av melkeprodukter per innbygger, heter det.

Det globale forbruket av melk og melkeprodukter blir spådd en vekst til 350 milliarder liter i år 2020. I 2010 lå det på 270 mrd liter.


Forbrukervennlighet, sikkerhet og kvalitet

- En økende middelklasse, urbanisering av befolkningen, veksten i moderne shoppingsentra samt helsebevisste, godt informerte forbrukere vil øke behovet for emballert melk i utviklingslandene. Menneskene der på jakt etter mer forbrukervennlighet og optimal sikkerhet og kvalitet på produktene, sier President og CEO i Tetra Pak, Dennis Jönsson (foto til v.).

Han ser for seg en særlig positiv utvikling i India og Kina mot slutten av dette tiåret. Der går det klart bort fra ”åpen” til emballert melk, mener Jönsson. Emballert melk sto for ca. 49 prosent av totalen i de to landene i fjor. – Det vil endre seg til 55 prosent i 2014 og 70 prosent i 2020, spår Tetra Pak-sjefen.


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Design & Produktnytt

Hitler til kaffen

23.10.14 - kl 23:17 Skal det være en kaffekopp med sukker og Hitler?

Din egen Tabasco

22.10.14 - kl 22:17 En Tabasco-flaske på bordet med restaurantens eller hotellkjedens egen logo? Ikke noe problem.

Emballasjen er viktigst

21.10.14 - kl 20:41 Drikkeemballasjen betyr mer for forbrukerne enn ekspertene hadde trodd.

Viktigste saker nå

Etiketten er ferskvare

Etikettene har utviklet seg fra enkel informasjonsbærer til viktig markedsføringskanal.

Hitler til kaffen

Skal det være en kaffekopp med sukker og Hitler?

Mindre pakker mot svinn

Mindre forbrukerpakninger var blant innspillene i debatt om matsvinn i Oslo.

Din egen Tabasco

En Tabasco-flaske på bordet med restaurantens eller hotellkjedens egen logo? Ikke noe problem.

Siste kommentarer