Design & Produktnytt

Spår sterk vekst


Prognoser fra Tetra Pak peker mot en rask vekst i forbruket av flytende meieriprodukter.

Annonse

- Det vil komme en økning på 30 prosent i forbruket av flytende meieriprodukter fra 2010 til 2020. Økende velstand i Asia, Afrika og Latin-Amerika vil være en sterkt medvirkende årsak til dette, ifølge Tetra Pak Dairy Index, som samler informasjoner og fakta fra hele verdens meierisektor. - Det blir vekst også i andre verdensdeler. Eneste unntak er Vest-Europa, som har det høyeste forbruket av melkeprodukter per innbygger, heter det.

Det globale forbruket av melk og melkeprodukter blir spådd en vekst til 350 milliarder liter i år 2020. I 2010 lå det på 270 mrd liter.


Forbrukervennlighet, sikkerhet og kvalitet

- En økende middelklasse, urbanisering av befolkningen, veksten i moderne shoppingsentra samt helsebevisste, godt informerte forbrukere vil øke behovet for emballert melk i utviklingslandene. Menneskene der på jakt etter mer forbrukervennlighet og optimal sikkerhet og kvalitet på produktene, sier President og CEO i Tetra Pak, Dennis Jönsson (foto til v.).

Han ser for seg en særlig positiv utvikling i India og Kina mot slutten av dette tiåret. Der går det klart bort fra ”åpen” til emballert melk, mener Jönsson. Emballert melk sto for ca. 49 prosent av totalen i de to landene i fjor. – Det vil endre seg til 55 prosent i 2014 og 70 prosent i 2020, spår Tetra Pak-sjefen.


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Design & Produktnytt

Ung med diamantkrukke

18.12.14 - kl 23:42 Produktet skal holde kunden ung, og emballasjen hjelper til med å formidle luksusimaget.

Gin for patrioter

10.12.14 - kl 00:39 Krympeetiketter som blander det patriotiske og det eksentriske skal selge mer Beefeater Gin.

400 prisede emballasjer

20.11.14 - kl 05:56 Over 400 emballasjearbeider fra 30 land er samlet i en nye bok om Pentawards-vinnerne.

Viktigste saker nå

Ny film beskytter ost

Spanske forskere har utviklet et nytt belegg av essensielle oljer og kitosan. Det skal øke holdbarheten til myke oster.

Ung med diamantkrukke

Produktet skal holde kunden ung, og emballasjen hjelper til med å formidle luksusimaget.

Makedonia dyrker plast

Makedonske bønder skal produsere fremtidens bioplast, uten at det går på bekostning av å dyrke mat.

Regntett papirsekk

Kundene ønsker seg papirsekker som tåler regn. Nå har Mondi lansert Splash Bag.

Siste kommentarer