Design & Produktnytt

Spår sterk vekst


Prognoser fra Tetra Pak peker mot en rask vekst i forbruket av flytende meieriprodukter.

Annonse

- Det vil komme en økning på 30 prosent i forbruket av flytende meieriprodukter fra 2010 til 2020. Økende velstand i Asia, Afrika og Latin-Amerika vil være en sterkt medvirkende årsak til dette, ifølge Tetra Pak Dairy Index, som samler informasjoner og fakta fra hele verdens meierisektor. - Det blir vekst også i andre verdensdeler. Eneste unntak er Vest-Europa, som har det høyeste forbruket av melkeprodukter per innbygger, heter det.

Det globale forbruket av melk og melkeprodukter blir spådd en vekst til 350 milliarder liter i år 2020. I 2010 lå det på 270 mrd liter.


Forbrukervennlighet, sikkerhet og kvalitet

- En økende middelklasse, urbanisering av befolkningen, veksten i moderne shoppingsentra samt helsebevisste, godt informerte forbrukere vil øke behovet for emballert melk i utviklingslandene. Menneskene der på jakt etter mer forbrukervennlighet og optimal sikkerhet og kvalitet på produktene, sier President og CEO i Tetra Pak, Dennis Jönsson (foto til v.).

Han ser for seg en særlig positiv utvikling i India og Kina mot slutten av dette tiåret. Der går det klart bort fra ”åpen” til emballert melk, mener Jönsson. Emballert melk sto for ca. 49 prosent av totalen i de to landene i fjor. – Det vil endre seg til 55 prosent i 2014 og 70 prosent i 2020, spår Tetra Pak-sjefen.


Klikk her for å bestille abonnement på Matindustrien

Mer om Design & Produktnytt

Relansering av Gaea

22.09.14 - kl 11:27 Gaea relanserer i disse dager hele sitt produktutvalg, og først ut er Gaea økologisk olivenolje.

Designet emballasjen selv

16.09.14 - kl 13:48 Tine opplevde at yoghurt-salget økte da de bestemte seg for å designe emballasjen på sin 8-pak sesongyoghurt selv.

Som blekk i vann

26.06.14 - kl 13:46 To gründere fra Nittedal har utviklet drikken Ink, hvor vitaminer slippes ut i vannet når man trykker på en knapp på toppen av flasken.

Viktigste saker nå

Vil være gevinstdrivende

– Vi ønsker å være gevinstdrivende og ser på løsninger for å få effektive pakninger og miljømessig bedre sluttprodukt, sier Adam Törnqvist om hvorfor emballasjeoptimering er så viktig for Mondelez.

Kan varmes i ovnen

Færch Plast lanserer verdens første CPET skinpack for kjøtt og fjærkre for varming i ovn.

Asko effektiviserer

ASKO effektiviserer internhåndteringen av paller ved sitt anlegg på Kalbakken.

Krever nye emballasjetyper

En av fem konsumenter har problemer med å åpne boksmat, viser en ny undersøkelse utført av Canadean. Dette vil føre til krav om alternative emballasjetyper.

Siste kommentarer